top of page
  • LinkedIn
  • Spotify
  • Youtube
  • Facebook
Keresés

Kihez szólunk majd? Az ügyfélhez vagy a mesterséges intelligenciához? - Digital Hungary

  • Szerző képe: Edit Szabó
    Edit Szabó
  • jún. 10.
  • 2 perc olvasás

A reklám eddig nekünk szólt. A jövőben talán már csak rólunk, az MI számára.

A marketing célja ezidáig - javarészt - az volt, hogy a megfelelő embereket találjuk meg a megfelelő helyen, a megfelelő üzenettel és a megfelelő időben. De mi történik, ha a célcsoport már nem az ember? Mi történik, ha a vásárlási döntés már nem az ügyfél fejében születik, hanem egy mesterséges intelligencia által alkotott rendszerben, ami már közvetít az ember felé?


Ez a kérdés ma már nemcsak elméleti. A mesterséges intelligencia ugyanis nemcsak eszköz lett a marketing kezében – hanem döntéshozó, közvetítő és kapuőr is. Ebben a cikkben arról elmélkedek, hogy hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a célcsoport-képzés fogalmát, és mit jelent ez a jövő márkáira, kampányaira és üzeneteire nézve?

A hagyományos célcsoportképzés demográfiákban, földrajzi elhelyezkedésben, életstílusban gondolkodott, tehát valóban kisebb-nagyobb csoportokat képzett. A digitális világ viszont már viselkedésmintákban, mikromomentumokban, valós idejű adatokban gondolkodik. Ezzel pedig akár pontosan körül tud határolni egyéneket is. A marketing fókusza így elmozdul: nem emberek egy csoportját, hanem digitális lenyomataikat célozzuk meg. A fogyasztó maga is része lett az adatgyűjtési folyamatnak, és ezzel együtt a szegmentáció tárgyából szinte folyamatosan frissülő, prediktív célponttá vált. Hiszen már akár 150 likeból megmondható, hogy ki ő és mit szeret.


A mesterséges intelligencia pedig ennél is tovább megy: nem embereket szegmentál, hanem mintákat azonosít, és valószínűségeket rendel hozzá. Egy MI-alapú rendszer számára a célcsoport nem „városi, 30-as éveiben járó nő”, hanem „olyan profil, aki délután 5 körül gyakran vásárol, érzékeny az árra, és preferálja a fenntartható márkákat”. A mesterséges intelligencia alapú rendszerek tehát újraértelmezik a célcsoportot, mivel nem embereket, hanem valószínűségi mintákat céloznak. A 'segment of one' fogalma (person-based targeting, egyénen alapuló célzás) – amikor minden egyes felhasználó egyedi szegmens – a prediktív analitika és gépi tanulás logikájából származik, és újradefiniálja a marketing hagyományos kommunikációs logikáját.



Digital Hungary Klub előadás.- Ügyfél és MI
A Digital Hungary Klub előadásán





 
 
 

Comments


Keress, ha segíthetek digitálisan beszélni!

© 2025 Ditte Digital

bottom of page